بیماری های بینی و سینوس ها

بینی اصلی ترین عضو بدن برای تنفس می باشد.

در کنار بینی چهار جفت حفره توخالی قرار گرفته شده است که سینوس نامیده می شود.

اگر این حفره ها درگیر عارضه عفونت شوند، به آن سینوزیت می گوییم.

در ادامه با چند نمونه از بیماری های مرتبط با بینی و سینوس ها آشنا می شویم.

بیماری های بینی

• آندوسکوپی سینوس

از جمله روش هایی که برای درمان بیماری های سینوسی مورد استفاده قرار می گیرد، آندوسکوپی نام دارد.

در این جراحی، با بهره گیری از آندوسکوپ و دوربین فیلمبرداری متصل به آن، داخل بینی و سینوس ها کاملا مشاهده می شود.

بیمار در عمل آندوسکوپی حداقل میزان درد را متحمل شده و دوره بهبودی آن نیز بسیار کوتاه است.

• جراحی تومورهای بینی و سینوس

طبق تحقیقات صورت گرفته، تومورهای بینی و سینوسی هفتمین سرطان شایع در بین مردم است.

این نوع تومورها دو حالت خوش خیم و بدخیم دارند.

از جمله نشانه های این بیماری؛ خونریزی، گرفتگی یکطرفه بینی، کاهش بینایی، ورم بینی و دیگر اجزای صورت، آبریزش بینی و … می باشد.

راه درمان تومورهای بینی و سینوس، آندوسکوپی است.

• درمان سینوزیت و آلرژی

سینوزیت، همان عفونت در سینوس ها می باشد که به سه گروه حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می شود.

علائم سینوزیت؛ احساس گرفتگی بینی، درد در دو قسمت بینی و گلو، تب، درد در بالای چشم و اطراف بینی و گونه، اخلال در خواب به دلیل گرفتگی بینی، عطسه فراوان و … می باشد.

از جمله دلایلی که باعث بیماری سینوزیت می شود می توان به مواردی مثل؛ ایجاد انسداد و تخلیه نشدن سینوس ها، عفونت های قارچی و مقاوم به آنتی بیوتیک، برخورد با مواد آسیب رسان مانند دود سیگار و یا گرد و خاک، مشکلات سیستم ایمنی و … اشاره نمود.

راههای متفاوتی برای درمان سینوزیت وجود دارد که چند نمونه از آنها؛ استفاده از آنتی بیوتیک ، استفاده از قطره های کورتون دار ، عمل جراحی و شستشوی بینی با سرم و یا محلول آب و نمک به تجویز پزشک می باشد.

• ترمیم شکستگی های بینی

جا انداختن و ترمیم شکستگی استخوان بینی تا یک ماه پس از آسیب دیدگی امکان پذیر است.

بعد از گذشت یک ماه شاهد جوش خوردن استخوان ها به یکدیگر خواهیم بود که تنها راه ترمیم آن جراحی زیبایی می باشد.

از جمله مواری که در ضرب دیدگی بینی نقش دارد می توان؛ تروما، سقوط از ارتفاع، تصادف و … را نام برد.

درمان این عارضه به مدت 3 هفته زمان می برد.

• اصلاح انحراف تیغه بینی (سیتوپلاستی)

یکی دیگر از بیماری های مرتبط با بینی و سینوس ها، انحراف تیغه بینی می باشد.

از جمله دلایلی که باعث ظهور این بیماری می شود؛ ضربه به بینی، جراحی بینی و رشد سریع علی الخصوص در دوره بلوغ می باشد.

علائمی که در اثر بیماری انحراف تیغه بینی در شما بوجود می آید می توان به؛ خر وپف در حین خواب، مشکلات تنفسی، اخلال در سیستم بویایی، خون ریزی بینی و … اشاره نمود. در صورتی که این نشانه ها را در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!