بیماری های گوش

گوش یکی از دستگاه های بسیار مهم بدن انسان می باشد. وظیفه آن شنیدن اصوات گوناگون و تعادل بدن است. در صورتی که به دلایل مختلف اختلالی در گوش ایجاد شود، شما با خطراتی چون کاهش شنوایی، سرگیجه و یا عدم تعادل روبرو خواهید شد. در ادامه با چند مورد از بیماری های گوش آشنا می شویم.

بیماری های گوش

• پارگی پرده گوش

عامل جدا کننده گوش میانی از گوش خارجی که در انتهای کانال گوش قرار دارد، پرده گوش نامیده می شود. پرده گوش بسیار حساس است و ممکن است به دلایل گوناگونی مورد آسیب دیدگی و پارگی قرار بگیرد. آسیب دیدگی پرده گوش علائمی مانند سرگیجه، کم شنوایی، عفونت گوش میانی و … را در شما ظاهر می سازد. پارگی پرده گوش را می توان با عمل تیمپانوپلاستی ترمیم کرد.

• سرگیجه

عدم تعادل (سرگیجه) یکی از بیماری های شایع است که اغلب گریبان افراد مسن را می¬گیرد. در این نوع از اختلالات تعادلی، فرد احساس می کند فضای اطرافش به دورش می چرخد. التهاب لابیرنت ( مایع درون گوش میانی ) از جمله مواردی است که باعث بروز سرگیجه می شود. این عارضه خود را به صورت کم شنوایی، تهوع، استفراغ و … نشان می دهد. اگر عفونت درون مایع گوش به موقع درمان نشود خطراتی مانند درگیری عصب تعادلی را به دنبال خواهد داشت.

• اتواسکلروز

این بیماری اغلب در سنین نوجوانی و جوانی دیده می شود. نوعی بیماری شایع که دلیل آن چسبندگی استخوانچه های گوش میانی می باشد. بیماری اتواسکلروز با جراحی درمان می شود. در صورت تایید پزشک نیز می توان از سمعک استفاده نمود.

• بیماری خود ایمنی در گوش

این نوع بیماری ( AIED ) نوعی التهاب در گوش داخلی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های موجود در گوش داخلی را با ویروس اشتباه می گیرند و آنها را مورد حمله قرار می دهند، این بیماری رخ می دهد. از جمله علائم بیماری خود ایمنی عبارتند از؛ کاهش شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و … . استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون از جمله راه های درمان AIED است.

• ضربه به گوش

موارد مختلفی مانند سانحه رانندگی، سقوط از ارتفاع، سیلی، ضربه به سر و … موجب آسیب دیدگی گوش می شود. این موارد وابسته به شدت آن ممکن است صدمات خفیف و یا از دست دادن تعادل و شنوایی را به همراه داشته باشد.
به صورت کلی درمان اختلالات و بیماری های گوش به سه دسته مجزا تقسیم می شود که عبارتند از؛ درمان-های طبی گوش، جراحی گوش و توان بخشی گوش. تشخیص به موقع اختلالات مربوط به گوش بسیار مهم بوده و از کاهش شنوایی جلوگیری می کند. برای برطرف کردن کامل این بیماری ها و سلامت کامل گوش باید داروهای تجویز شده توسط متخصص به صورت منظم استفاده گردد. استفاده از داروهای بدون نسخه و درمان های خود سرانه می تواند صدمات جبران ناپذیری را به گوش وارد کند.

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!